Warenkennis

16. 05. 30
Hits: 35

Gebruikerswaardering: 0 / 5

Ster inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactief
 

Dit artikel is al wat ouder en eerder geschreven maar niet minder belangrijk heden ten dage. Daarom heb ik hem herschreven en wil ik hem ook weer eens onder de aandacht brengen.

Heden ten dage gaat het ook weer over vakmansschap en vakmansschap cq vakkennis heb je nodig in dit vak, wil je met de trends mee! Vakkennis bijhouden of informatie verzamelen is eigenlijk een must wil je niet gaan achter lopen in het vak. Kennis van producten is nodig om je gasten te kunnen voorlichten en te laten zien wat je doet. Wil je beleving brengen in je kantine moet je kunnen voorlichten en wil je kunnen voorlichten moet je kennis van zaken hebben.

Tegenwoordig zie je op producten de herkomst, ingrediënten, kcal, allergenen info en nog veel informatie op een product staan. Hierover kunnen vragen komen aan jou of je medewerkers. Hoe sta je er in? Ben je al een beetje op de hoogte van de wet en regelgeving en snap je zelf alles wat er op een etiket staat? Niet, lees bijvoorbeeld eens de etiketwijzer van het voedingscentrum eens om hier over mee te weten te komen.

Vakkennis kun je ook halen van het internet. Site's zoals het cateringplatform en allesovercatering.nl zijn nieuw en geven veel informatie over het vak, maar ook vele ander websites kun je vinden als je even gaat zoeken op het internet.

Veel informatie kun je verzamelen en het is ook goed  om dit te delen. Op deze site vind je veel info maar je vind er ook veel links naar andere site waar je info kan halen.

Om voorlichting te kunnen geven moet je zelf eerst kennis van zaken hebben. Het product kennen, is ons geval zelf geproeft hebben en laat dit ook doen door je medewerkers om te kunnen weten hoe het smaakt. Daarnaast moet je weten waar van het is gemaakt en evt hoe het is gemaakt. Als je hier meer van wilt weten zoek dan eens op youtube.nl op foodfactory of How is it made en vind een schat aan informatie hoe voedingsproducten worden gemaakt. Daarnaast is het ook van belang om te weten hoe je voorlichting moet geven en een belangrijk detail daarbij is luisteren. Wat vraag de gasten en welke informatie wil hij hebben. Spreek op een rustig toon en neem de tijd er voor, raffel het niet af om dat je het druk heb. Een gast die goed geholpen is komt morgen ook weer.

In kader van de Wet Productaansprakelijkheid is dit ook goed om te weten. Ken jij je producten of weet jij hoe hiermee om te gaan. Ken jij de Hygiëneregels en gebruiks voorschriften? Daarnaast is het van belang te weten wat de kwaliteit van het product nog is of dat het aan vervanging toe is.

De wet productaansprakleijkheid geeft aan dat de verkopende partij altijd zorg moet dragen voor een goed en degelijk product en komt iemand terug met een product deze altijd terug moet worden genomen. lees eens het artikel Wet productaansprakelijkheid. lees er eens meer over op passie voor horeca artikel Aansprakelijkheid:

Warenkennis is dus kennis van het producten en hoe je er mee moet omgaan. Bijhouden van nieuwe producten die op de markt komen en deze uitleggen aan je medewerker. Opletten blijven wat er in de markt speelt en uitleg vragen aan je werkgever of leverancier hoe je met nieuwe producten moet omgaan.

Blijf bij in je vak en zoek altijd naar kennis want kennis geeft je een voorsprong en waardering van je gasten.

Succes

Heb je er wat aan gehad klik dan evt als dank op de onderstaande advertentie en sponser de 2 doelen, bvd.

advertentie blog

Plaats reactie


Beveiligingscode
Vernieuwen

advertentie google