kijk door de ogen van de klant!

16. 06. 26
Hits: 44

Gebruikerswaardering: 0 / 5

Ster inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactief
 

Kijk door de ogen van de klant!

Een veel gehoorde term die iedereen gebruik. Ik vraag me dan wel eens af, hoe doe je dat dan?

Stel je eens voor, ik zeg tegen je je moet deze weg oversteken, dan denk je misschien nou dat doe je gewoon lopend naar de overkant, ja dat kan. maar ik heb je er niet bij verteld wat voor weg het is. Het kan een klein zandweggetje zijn van een paar meter breed maar het kan ook een autosnelweg zijn.

Dus hoe doe je dat dan, kijken door de ogen van de klant! Een autosnelweg overstekken doe je niet zomaar. Je zal gaan denken hoe ga ik dat doen. Waar liggen mogelijkheden zoals een tunnel of een brug of andere opties. Geldt dit ook voor kijken door de ogen van de klant? Misschien wel denk eens na over de volgende vragen:

Wat voor klant is het. Wat komt hij doen? Waar ligt zijn interesses? Heeft hij tijd of wil hij snel iets halen? Staat hij open voor een praatje of heeft hij daar geen behoefte aan?

Nou is het meestal zo, dat de vraag stellen is hem ook beantwoorden dus de bovenstaande vragen kun je ook meestal eenvoudig beantwoorden door te stellen dat er vele klanten zijn die allemaal verschillend in jou kantine cq restaurant komen. Iedereen komt op een andere manier.

Maar zijn er overeenkomsten dan? Ja zoveel wegen er zijn en zoveel verschillende gebruikers, zo veel verschillende klanten, die allemaal de overeenkomst hebben dat er voertuigen overheen gaan met een doel, zo hebben klanten ook allemaal een verschillend doel.

De meeste voertuigen willen goede, georganiseerde en duidelijk weg hebben. Dit geldt voor je restaurant ook. Duidelijk aangegeven waar men alles kan vinden. Georganiseerd op een bepaalde manier die prettig is, vb dezelfde productgroepen bij elkaar goed leesbaar en makkelijk te pakken. Duidelijk routing waar aangegeven staat waar je naar toe kan met daarbij de uitgang en de kassapunt. Een autobestuurder wil ook graag weten waar de afrit is van de snelweg en het liefst goed aangegeven.

Kijken door de oog van de gast is eigenlijk kijken door het oog van de gebruiker? Dit zouden de we dus eigenlijk moeten veranderen, maar ja we spreken altijd in deze term.

Wil je het gaan begrijpen hoe een gast jou kantine ziet dan zal je zelf als gebruiker moeten opstellen en eens een keer als gebruiker moeten gaan functioneren. Misschien schrik je dan wel en merk je hoe on logische dingen zijn of hoe dingen staan. Misschien kom je er ook wel achter hoe het gedrag van de werknemers fout is omdat je nu vanuit een andere positie kijkt.

Slot verdiep je eens in deze term en praat met de gebruikers van je kantine cq restaurant zodat je leert te gebruiken anders blijft deze term een vaag begrip en gaat hij nooit leven.

Succes

 

lees tips:

http://mariekefranken.nl/gastvrijheid/

http://docplayer.nl/1447577-Gastvrijheid-ontwikkelen-en-borgen-25-handvatten.html

 

Heb je er wat aan gehad klik dan evt als dank op de onderstaande advertentie en sponser de 2 doelen, bvd.

advertentie blog

 

 

Plaats reactie


Beveiligingscode
Vernieuwen

advertentie google