Samenwerking cateringmanager en assistent

16. 08. 23
Hits: 546

Gebruikerswaardering: 0 / 5

Ster inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactief
 

Samenwerking cateringmanager en assistent

Op grote locatie in het hoger onderwijs heb je meestal naast de cateringmanager een assistent die meer doet dan de gemiddelde cateringmedewerker. Hij of zij vergadert en beslist mee. Heeft een bepaald taken pakket extra gekregen en heeft daardoor veel meer invloed op de bedrijfsvoering dan een assistent op kleinere locaties.

Soms zijn de taken zo verdeel dat de cateringmanager zich toe spitst op de contactuele en de administratieve zaken en de assistent zich bezig houd met de dagelijkse bedrijfsvoering.

Meestal ontstaat dit door de grote en complexiteit van een locatie en de werkzaamheden die daar uit voort vloeien.

De samenwerking tussen een assistent en de cateringmanager kan altijd goed gaan, wanneer deze twee personen daar goede afspraken over hebben gemaakt en elkaars plaats weten. Op het moment dat er ambities ontstaan bij de assistent om door te groeien en daarin belemmerd wordt door de manager, kunnen er conflicten ontstaan.

Een manager en een assistent kunnen ook gaan botsen doordat men te specifiek op te taak blijft en de een niet meer weet wat de ander doet. Ook kennis vermeerdering of teveel ruimte nemen, kunnen op een gegeven moment gaan leiden tot botsingen. Wanneer een assistent meer kennis krijgt van de locatie of door studies meer weet dan de manager en zelfstandig beslissingen gaat nemen of een eigen beleid gaat voeren richting het personeel, zonder dat de manager dit goedkeurt, kan er een machtstrijd ontstaan.

Dit soort problemen moet je uit de weg gaan en proberen te voorkomen. Taak voor een manager is altijd oplettend te zijn, te blijven samenwerken of te blijven communiceren met zijn assistent. Ontstaan er botsingen los deze dan gelijk op.

Elkaar dwars zitten leid meestal nergens toe, gaat altijd te koste van een persoon. Kuilen graven voor de ander, zagen aan de stoelpoten van de ander of klagen bij een hogere leidinggevende zegt meer over je zelf dan dat je daar resultaat mee boekt.

Ga van je eigen kwaliteiten uit. Je ellebogen gebruiken om hoger op te komen kan succes te hebben. Maar weet dan, het geen je uit deelt krijg je ook een keer terug. Denk eens aan het spreekwoord: Wat je zaait zult je oogsten of als je een boemerang weg gooit weet dat hij een keer terug komt. Deze klappen kunnen dan heel hard zijn.

Heb je ambitie als assistent om door te groeien, bespreek dat met je manager of zijn leidinggevende. Kies daarin een weg die bij je past of die mogelijk is. Heb je als cateringmanager een assistent die door wil groeien bespreek dit dan samen en geef ook je eigen toekomst aan zodat een assistent ook weet wat jou toekomst/ambietie is.

Het is goed de relatie tussen beide goed te houden of anders uit elkaar te gaan voordat een ander dat doet.

succes

Plaats reactie


Beveiligingscode
Vernieuwen

advertentie google