16. 08. 27
Hits: 502

Gebruikerswaardering: 0 / 5

Ster inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactief

Door willen groeien als assistent.

Als je als assistent of als medewerkers wilt doorgroeien in de catering bedenk dan eerst wat je wilt. Er zijn doorgroeimogelijkheden maar je moet dat zelf aangeven. Er komt geen personeelsmanager bij je langs om met je te gaan praten over je carrière planning.

De stelling die veel gebruikt wordt in een beoordelings- of functioneringsgesprek, waarin je ook over je ambities kan praten, is waar wil je staan over vijf jaar, gebruik ik zelf nooit. Het is namelijk nog nooit uit gekomen, Je kunt wel een doel stellen naar die functie wil ik doorgroeien maar of de planning uitkomt is maar de vraag.

Als je door wilt groeien is het belangrijk te weten wie je zelf bent. Ken je eigen capaciteiten. Elke functie heeft specifieke capaciteiten nodig want je kunt wel willen door groeien naar directeur of iets minder rayonmanager maar als je geen politiek vermogen of de andere capaciteiten niet hebt moet je dat niet willen.

Denk eens na wat kan ik, wie ben ik en waar sta ik nu.

16. 08. 23
Hits: 546

Gebruikerswaardering: 0 / 5

Ster inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactief

Samenwerking cateringmanager en assistent

Op grote locatie in het hoger onderwijs heb je meestal naast de cateringmanager een assistent die meer doet dan de gemiddelde cateringmedewerker. Hij of zij vergadert en beslist mee. Heeft een bepaald taken pakket extra gekregen en heeft daardoor veel meer invloed op de bedrijfsvoering dan een assistent op kleinere locaties.

Soms zijn de taken zo verdeel dat de cateringmanager zich toe spitst op de contactuele en de administratieve zaken en de assistent zich bezig houd met de dagelijkse bedrijfsvoering.

Meestal ontstaat dit door de grote en complexiteit van een locatie en de werkzaamheden die daar uit voort vloeien.

16. 08. 10
Hits: 577

Gebruikerswaardering: 0 / 5

Ster inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactief

Wanneer het einde van de vakantie nadert denk ik meestal aan, wat heb ik bedacht voor mogelijkheden voor het nieuwe jaar en begin daar op in te spelen. Meestal ga ik ook informatie inwinnen over bijzonderheden van de introductieweek en veranderingen die er kunnen zijn. Want er verandert meestal wel wat.

Het begin van een nieuwschooljaar verloopt meestal onrustig omdat iedereen zijn plekje en ritme moet zoeken. Vakantie gevoel zit bij iedereen nog in het lijf en nog niet iedereen is met het werk bezig.

Ik heb daar wel eens een artikel aan gewijd, zie Tips voor het nieuwe schooljaar , maar nu viel mij oog op een artikel in de AD wat ik herkenbaar vond en ook interessant vond.

Dit artikel was: “De Do’s en dont’s voor het coachen van een vrouwenploeg”

16. 07. 11
Hits: 498

Gebruikerswaardering: 0 / 5

Ster inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactief

Einde schooljaar betekend ook begin nieuwe schooljaar, maar misschien denk je,  "daar ben ik nog echt niet aan toe"! Nou dan hoop ik toch dat je  daar eens overna wilt denken want een goede start die je kan maken staat weer heel snel voor de deur.

We zitten nu bijna bij de vakantie de laatste diplomeringen en andere partijen worden uitgevoerd en het opruimen begint of misschien heb je al vakantie wanneer je dit leest dan wens ik je een fijne vakantie toe, maar denk eens als je wat tijd over hebt aan het nieuwe seizoen. Het nieuwe seizoen brengt weer nieuwe kansen. Nieuwe studenten cq leerlingen die komen. Nieuwe producten die je kunt lanceren of een hele nieuwe werkgever waarvoor je gaat werken. Er kan veel gaan veranderen en daar op kun je je op voorbereiden.

16. 06. 26
Hits: 666

Gebruikerswaardering: 0 / 5

Ster inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactief

Kijk door de ogen van de klant!

Een veel gehoorde term die iedereen gebruik. Ik vraag me dan wel eens af, hoe doe je dat dan?

Stel je eens voor, ik zeg tegen je je moet deze weg oversteken, dan denk je misschien nou dat doe je gewoon lopend naar de overkant, ja dat kan. maar ik heb je er niet bij verteld wat voor weg het is. Het kan een klein zandweggetje zijn van een paar meter breed maar het kan ook een autosnelweg zijn.

Dus hoe doe je dat dan, kijken door de ogen van de klant! Een autosnelweg overstekken doe je niet zomaar. Je zal gaan denken hoe ga ik dat doen. Waar liggen mogelijkheden zoals een tunnel of een brug of andere opties. Geldt dit ook voor kijken door de ogen van de klant? Misschien wel denk eens na over de volgende vragen:

16. 06. 10
Hits: 579

Gebruikerswaardering: 0 / 5

Ster inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactief

Kracht van Goed Materiaal

Laatst had een studenten groep een thema diner waarvoor ze van alles hadden geregeld en gingen uitvoeren, en wat opviel was dat een van de studenten zijn eigen messenkoffer mee nam, want hij wilde werken met goed materiaal.

Hij vertrouwde op zijn eigen spullen en onderhield deze goed zei hij, omdat hij, wanneer hij ze nodig had, erop kon vertrouwen.

Ik moest denken wat gaaf dat hij met goed materiaal wilde werken, het onderhield en er op wilde vertrouwen. Ik bedacht me toen, hoe is het eigenlijk met ons materiaal, medewerkers en middelen die we gebruiken? Hoe onderhouden we die en hoe doen we dat? Zijn deze drie wel onderhouden?

16. 05. 30
Hits: 811

Gebruikerswaardering: 0 / 5

Ster inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactief

Dit artikel is al wat ouder en eerder geschreven maar niet minder belangrijk heden ten dage. Daarom heb ik hem herschreven en wil ik hem ook weer eens onder de aandacht brengen.

Heden ten dage gaat het ook weer over vakmansschap en vakmansschap cq vakkennis heb je nodig in dit vak, wil je met de trends mee! Vakkennis bijhouden of informatie verzamelen is eigenlijk een must wil je niet gaan achter lopen in het vak. Kennis van producten is nodig om je gasten te kunnen voorlichten en te laten zien wat je doet. Wil je beleving brengen in je kantine moet je kunnen voorlichten en wil je kunnen voorlichten moet je kennis van zaken hebben.

16. 04. 27
Hits: 1299

Gebruikerswaardering: 0 / 5

Ster inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactief

Beleving is hot, Beleving is in! Laat je gasten de catering beleven, maar hoe dan?

Beleving heeft 2 kernwaarden, 1) laat de gast actief deelnemen aan je product d.m.v. het ze zelf te laten doen en te zorgen dat de gast het ook niet anders kan en 2) laat de passief deelnemen door amusement te bieden en voorlichting te geven.

Misschien herken je deze elementen wel want deze elementen worden veel gebruikt bij pretparken en museums. Je wordt als het ware mee getrokken in het thema van het park of in het museum zodat je er van alles mee maakt. Hierdoor scoren vele parken en museums en onderscheiden ze zich van hun concurrenten.

Deze uitvoering van beleving komt nu steeds meer op in de contract catering. Ook in de contract catering begrijpt men steeds meer dat de beleving steeds belangrijkers moet worden maar kan het wel uit? Kan beleving wel worden toegepast?

16. 04. 20
Hits: 841

Gebruikerswaardering: 0 / 5

Ster inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactief

Wat kun je doen om de gastvrijheid te verbeteren? Misschien eens te kijken naar de drie deelgebieden.

1) Te beginnen bij ons zelf. Hoe staan we er zelf voor. Zit iedereen lekker in zijn vel. Hebben we plezier met zijn allen, hoe gaan we met elkaar om. Kunnen we alles met elkaar bepraten en praat iedereen mee. Hoe lossen we problemen en op en zijn ze opgelost. Zomaar wat puntjes waarover je zou kunnen nadenken.

2) Hoe is onze uitstraling in het voorgedeelte? Hoe lopen we erbij? Is alles opgeruimd en netjes of is het gezicht slordig. Is alles aangevuld of is iets leeg. Hang iets al dagen scheef of herstellen we het, daar waar mogelijk? Direct.

3) Hoe zijn onze producten? Zijn ze nog allemaal vers. Zien ze er nog goed uit. Hoe is de kwaliteitsborging van de belegde broodjes etc etc.

Drie deelgebieden die zo belangrijk zijn voor onze dienst verlening en de basis is van onze dienstverlening.

16. 04. 20
Hits: 952

Gebruikerswaardering: 0 / 5

Ster inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactief

Vakkennis gericht op de gastgerichtheid of Hospitality is veel over te vinden. In dit tweede artikel enkele voorbeelden om je wat informatie aan te reiken. Je kunt namelijk veel van elkaar leren. Het is ook weer verfrissend om anderen op dat gebied te zien werken.

Hier onder enkel video’s met wat uitleg.

advertentie google