Aansprakelijkheid voedsel allergie

14. 12. 29
Hits: 93

Gebruikerswaardering: 0 / 5

Ster inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactief
 

Sommigen hebben al vast van de nieuwe allergenenwet gehoord en dat voorlichting moet worden gegeven over producten waarin stoffen kunnen zitten die mensen met allergenen niet mogen eten. Door deze wet is de aansprakelijkheid voor producten nog meer aangescherpt. Door de haccp wet en regelgeving is een verkoper van levensmiddelen al aansprakelijk wanneer er door een klant een opmerking of klacht wordt aangegeven maar door deze regelgeving kunnen de gevolgen nog zwaarder worden.  Een klacht in de vorm van het product is niet lekker, te koud of ik ben er ziek van geworden kunnen nu veel erger uitvallen.

Wanneer iemand/klant een allergische reactie krijgt door een eten van een product die als veilig werd verkocht kan de verkoper hiervoor aansprakelijk worden gesteld.

Het is nu verplicht om allergenen die in producten zitten producten verplicht te verstrekken bij het product. Hier word over aangegeven:

"In de praktijk betekent dit dat alle allergene stoffen vermeld moeten worden wanneer ze gebruikt zijn bij de bereiding van gerechten in het bedrijf, ongeacht in welke vorm. Als gasten niet aangeven dat zij een voedselallergie hebben en een ‘verkeerde’ keuze maken, dan ben je daar niet verantwoordelijk voor en dus ook niet aansprakelijk. Als gasten wel aangeven een voedselallergie te hebben en je geeft verkeerde of onvolledige informatie, dan kun je wel aansprakelijk worden gesteld".  Bron : www.hsn.nl

 Hoe moet dit nu worden aangegeven? De NVWA geeft aan te controleren op de volgende manier:

De allergeneninformatie moet schriftelijk zijn vastgelegd en moet altijd kloppen, ongeacht wie het gerecht maakt. De allergenenadministratie moet deel uitmaken van het voedselveiligheidsplan. Medewerkers moeten de allergeneninformatie te allen tijde kunnen raadplegen, zodat de controlerende overheidsinstantie, de Nederlandse Voedsel- en Waren Autoriteit (NVWA), de juistheid hiervan kan controleren. Heeft de (horeca)ondernemer (cateraar) dit niet goed geregeld dan kan hij aansprakelijk worden gesteld en riskeert hij hoge boetes. De Allergenenwetgeving geldt van slager tot bakker, van cateraar tot restaurant, van cafetaria tot croissanterie, van shoarmazaak tot voetbalvereniging, van zorginstelling tot buurthuis.

Als je dus in de catering werk zorg dan als cateringmanager dat je werkt met een menuplanning met daarbij aangegeven welke allergieën er in jou producten kunnen voor komen. Vertel dit ook je medewerkers en laat zien waar ze informatie kunnen vinden of kunnen raadplegen. De meeste cateraars zullen een handboek of een database op stellen voor hun producten maar heb je dat niet en werk je in eigenbeheer overleg dan met je school hoe hiermee om te gaan.

Om je een voorbeeld te geven hoe je de deze wet kan toepassen in de praktijk zie dan de foto's (klik er op voor meer info) hieronder:

Voorbeeld en meer info              Training              Allergenen labels        Allergenenkaart

     

Mocht je toch meer willen weten over dit onderwerp of gebruik dit stappenplan.

meer info op youtube:

Horeca voorbeeld:  

                                            

Snackbar voorbeeld 

 

 

advertentie google

Denk eens na!

!Wie achter iemands rug om praat, voelt zich niet veilig meer op straat.

Kwaliteits TIP

? Gebruik het SMART principe om verandering toe te passen

Kwaliteits TIP 2

? Kwaliteit begint bij jezelf!