Klachten

12. 01. 26
Hits: 49

Gebruikerswaardering: 0 / 5

Ster inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactief
 

Niemand vind het leuk om klachten te krijgen, maar wees er blij mee want je kun er veel mee.Wanneer iemand jou een klacht meld vind hij/zij het belangrijk dit te melden, dus ga er goed mee om.

Zie het niet als een aanval maar als een kans. Je kunt informatie verspreiden, je kunt misverstanden weg nemen, je krijgt contact en je kunt je organisatie verbeteren.

 

 

Maak nooit de fout om een klacht of een reactie van een persoon niet serieus te nemen. Ga goed met een klacht om en als je voor een cateraar werkt weet dan hoe er gehandeld moet worden. Cateraars hebben meestal een werkend klachten procedure, dus gebruik die.

Mocht je persoonlijk overvallen worden door een klacht, roep er dan een collega bij, om mee te luisteren. 2 begrijpen meer dan 1 en ook dan heb je er een getuigen bij. Je weet maar nooit of dat nog eens nodig is.

Meld een klacht altijd bij een leidinggevende en overleg met de school als de klacht daar toe leid. Overleg evt. met je opdrachtgever mocht de klacht daar toe leiden. Mocht dit niet zo zijn overweeg dan toch om het te melden, want je weet nooit of deze via je opdrachtgever terug kan komen.

Noteer altijd de klacht, ook als je het direct kan oplossen. Noteer het ook altijd om later terug te kunnen kijken wat er meegedaan is en om te kijken of deze klacht weer eens terug komt.

Je heb verschillende soorten klachten. Klachten van, de soep is de zout, mijn blikje is niet koud, wat is het hier duur, mijn saucijs is niet warm. Dat zijn klachten waar je snel wat mee kan.

Klachten is de trant van ik ben gisteren zie geworden of de school heeft een melding gehad van dat iemand gisteren bij je heb gegeten maar is later in het ziekenhuis op genomen of de melding dat meerdere mensen die bij jou hebben gegeten zijn ziek geworden, zijn van een andere orde.

In dit soort gevallen handel dan nooit alleen en schrik er niet van. Schakel altijd je leidinggevende en de school in, kijk gezamenlijk hoe te handelen.

Meestal wordt er dan de Arbodienst ingeschakeld of onderzoek gedaan van wat is er gebeurt.

In het voorbeeld van de ziekenhuis opname, is een praktijk voorbeeld waarbij later bleek dat de persoon een virus had op gelopen met een incubatie tijd van 3 weken.

Dat houd in dat de ziekte zich pas openbaart na 3 weken. Dus er kon niet meer terug gaan worden waar de persoon de betreffende virus had opgelopen.

Wanneer er mensen bij je melden dat ze ziek zijn geworden vraag dan wat ze gegeten hebben zodat je kunt nagaan of er wat met dat product is fout gegaan. Sommige cateraars maken van elk product een monster en slaan deze op om het product bij gevallen zoals deze te kunnen controleren.

Mochten er nou meer mensen komen met de melding ik ben gisteren ziek geworden van een bepaald product dan heb je een basis voor onderzoek of niet. Koppel je onder zoek altijd terug naar de persoon die de melding deed.

Een andere klachtenvorm kan zijn dat mensen terugkomen met een beschadigd product of met een product waar iets vreemd in zit. Laat deze dan evt. controleren of er iets inzit wat niet hoort.

 

lees ook andere artikels

Interne kwaliteitregels

Hygiƫnecode

Voedsel veiligheid

advertentie google

Denk eens na!

!Wie achter iemands rug om praat, voelt zich niet veilig meer op straat.

Kwaliteits TIP

? Gebruik het SMART principe om verandering toe te passen

Kwaliteits TIP 2

? Kwaliteit begint bij jezelf!