Aansprakelijkheid catering

12. 04. 28
Hits: 62

Gebruikerswaardering: 0 / 5

Ster inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactief
 

Aansprakelijkheid is geregeld in de algemene regels van de VENECA waar aan een cateraar zich moet houden wanneer hij bij de Veneca is aangesloten.

Ook voor de partijen cq cateraars die niet zijn aangesloten zijn, zijn er bepaalde aansprakelijkheid regels waaraan men zich dient te houden. Wat houden deze aansprakelijkheid regels binnen de catering in? De Regels van de Veneca zijn in artikel 9 duidelijk. (Klik op de foto's  voor de gehele tekst). Vrij vertaal komt het hierop neer: 

9a) De opdrachtnemer cq cateraar is verantwoordelijk voor de schade die zijn personeel veroorzaakt maar niet verantwoordelijk voor schade veroorzaakt door derden.

9b) De cateraar is niet verantwoordelijk voor schade veroorzaakt door personeel van de school dan wel door schade door mensen die een band hebben met de school.

9c) De school is eigendom van alle apparatuur waarmee de cateraar kan werken en de staat hiervan en de cateraar is verplicht de staat van de apparatuur te melden. Wanneer dit niet gebeurt kan de aansprakelijkheid bij de cateraar te komen liggen.

9d) Handhaving rookverbod.

Heel belangrijk kan zijn punt 9c,  geef je storingen of het kapot zijn van apparatuur maar ook gebreken aan vloeren, deuren, ramen, vitrines of andere zaken niet door, dan kan het zo zijn dat de aansprakelijkheid bij de cateraar kan komen te liggen omdat hij dit niet heeft gemeld.   Een voorbeeld, Een klant of eigen personeel struikelt over een kapotte vloertegel of blijft met een kledingstuk ergens achter haken dan kan de aansprakelijkheid bij de cateraar komen te liggen omdat de cateringmanager is vergeten dit te melden bij de school. Het melden van een storing of breuk moet binnen een vastgestelde termijn. Bij de Veneca wordt gesproken van een termijn van maximaal 2o dagen, waarna de school het binnen een bepaalde termijn moet oplossen.  Meld een storing van dienaard, dat het gevaar op kan leveren, altijd schriftelijk zodat je bewijs hebt dat je het heb gemeld en de bal niet terug kan worden gespeeld. Meestal aan school en cateraar goed met elkaar overweg maar de verzekeraars van beide partijen schuiven de schuld vraag nog wel eens heen en weer.    Overleg eens met je regiomanager eens hoe het geregeld is. Zodat je weet hoe te handelen. Verdiep je zelf een in de bouw en inrichting eisen van je locatie.

advertentie google

Managers tip

T 10 tips voor de beginnende managers.

Managers tip 2

T Durf te ondernemen, Maak reclame, zegt wat je doet en hebt, Laat mensen proeven. Geef wat weg.

Managers tip 3

T Voer een gesprek met je medewerkers, geen gevecht!