De weg naar succes van je schoolkantine

14. 06. 28
Hits: 176

Gebruikerswaardering: 0 / 5

Ster inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactief
 

De weg naar succes.

Wat is de weg naar succes? Is die er wel? En waar kun je die vinden of hoe kun je deze maken? Zo maar wat vragen die je wel eens kunt stellen om je locatie te verbeteren of alert te blijven en niet in te slapen omdat het gewoontjes wordt. Een mooi lay-out, van de mei uitgave, van het blad Scholfacilties, geeft een mooi beeld van welke factoren er nodig zijn om daar te komen.

De factoren zijn;

Teamwork, Innovatie, Visie, Leiderschap, Inspiratie en motivatie

Op zich zelf bekende factoren, maar ze zijn inderdaad nodig om je locatie ook succes vol te maken.

Maar wat betekenen ze: (onder elk thema vind je links over het betreffende thema)

Teamwork: Teamwork is werken als een team. Werken de medewerkers met elkaar samen en nemen ze elkaars werk over als dat nodig mocht zijn of blijven ze op hun ‘afdeling’ hangen als ze even niks te doen hebben?. Zo maar een praktisch voorbeeld, maar wel heel belangrijk. In verschillende sporten zie je sporters op elkaar reageren als de ander naar een andere positie gaat en wordt zo de organisatie in stand gehouden, dit kan op een locatie ook. Als een medewerker aan het dweilen is en hij of zij wordt weg geroepen omdat er een storing is bij een automaat kan een andere medewerker dit over toch overnemen! Of gebeurt dit niet.

Teamwork en verwachtingen.

Innovatie: Durf te vernieuwen of te veranderen. Er wordt wel eens gezegd stilstand is achteruitgang en dat kan ook wel waar zijn. Want let maar eens op  nieuwe producten die je invoert, deze kunnen veel gaan verkopen, maar opeens wordt de verkoop minder. Dit kan zijn omdat je gasten er op uitgekeken zijn en ze graag weer iets nieuws willen. Het kan ook zijn dat het product te duur gevonden wordt, niet lekker is, of gewoon niet goed is. Belangrijk is altijd een product of je producten te blijven volgen. Slaan ze aan? Verkopen ze of verkopen ze niet en waarom niet? Staat een product te lang of ligt er juist te weinig, want een volle vitrine verkoopt beter.  Niks doen is een foute keuze, als semi ondernemer, want je resultaten minderen op die manier. Geef je resultaten aan en bespreek ze met je regiomanager en probeer samen te vernieuwen en naar goed lopende producten te zoeken. Elke locatie is anders, elke locatie dient maatwerk te krijgen net zoals elke winkel of webshop maat werk levert en zich probeert te onderscheiden.

Trents en innovaties      Inspiratie scoolcompany      Kennisbank Sociale innovatie 

Visie: Wat is visie? Visie is wat wil je of waar steef je naar? of hoe denk je dat het moet of hoe denk je dat je succes hebt. Zomaar wat vragen die je moet hebben beantwoord om doelen te kunnen stellen of te bepalen hoe je iets wilt doen, cq welke weg je wilt bewandelen. Pappen en nat houden is gemakkelijker dan iets proberen op te bouwen vanuit een bepaalt standpunt. Elke cateraar heeft dit wel en probeert dit ook uit te dragen. Voorbeeld gezonde voeding, alles in een bepaalde keursetting, dmv een bepaald prijs beleid of andere overtuigingen. Belangrijk is dat je iets hebt waarmee je je presenteert. Deze site presenteert zich met het doorgeven van kennis, omdat de ervaring is dat er zo weinig kennis is bij cateringmedewerkers en cateringmanagers en ik het belangrijk vind dat de schoolcatering zich zeer ontwikkeld en het belangrijkste je vak bij te houden. Dit niet vanuit een negatief standpunt maar vanuit een positief standpunt om medewerkers in de vak gebied te helpen met het vinden van kennis die nodig kan zijn of nodig is om je locatie goed te leiden en tot een succes te maken.

Visie albron       Visie van hutten     Visie duurzame catering    Visie cormetcatering

Leiderschap: Wat is leiderschap? Of hoe doe je dat? Vele cursussen worden hierin wel gegeven en vele leiderschapstijlen zijn er ook wel, maar het begint bij jezelf. Wie ben je en wat doe je in je leiderschaprol richting de groep of wel je medewerkers. Elke vorm die je hanteert heeft zo’n zijn uitwerking. Wil je deze uitwerking of zie je graag andere dingen op de werkvloer komen, dan begint het bij jou om jezelf te veranderen zodat ook het op de werkvloer verandert. Medewerkers richten zich op het leiderschap van de leider en volgen zijn handelingen. Dit kan positief uit werken maar ook negatief. Wees dus alert op hetgeen je doet en durf dus te veranderen als het gedrag van je medewerker anders is dan dat je wilt.

Motivatie: Wat is motivatie of wat is jou motivatie om de in de schoolcatering of in de bedrijfscatering te werken? Geldt ik moet toch een baan hebben! Of het vak! Schoolcatering is wat anders dan bedrijfscatering. Hoe anders? Je doelgroep is al anders, in de schoolcatering werk je meestal met een doelgroep in de leeftijdscategorie van 12 t/m 20 en in de bedrijfscatering werk meestal met volwassen van boven deze leeftijd. Beide doelgroepen hebben een ander gedrag en een andere aanpak nodig. Je zult je een andere rol moeten aannemen om met de verschillende groepen overweg te kunnen. Ook een struikelpunt is voor een collega geweest, de sfeer, de rommel die studenten maken en hun gedrag om gauw weer terug te gaan naar de bedrijfscatering. Ja daar moet je tegen kunnen of mee om kunnen gaan. Ook de werkwijze binnen de schoolcatering is anders, je werk met grotere openingstijden, op een horeca achtige manier, op commerciële basis dus er moet geld worden verdient en binnen de bedrijfscatering is dit veel al anders.

Wat is schoolcatering?               Wat is bedrijfscatering?          Contractvormen catering

advertentie google

Denk eens na!

!behandel jij een ander zoals hij jou behandeld?!

schoolcatering tip

T Blij personeel = hoger productiviteit